!-->

Dyskonty, markety i hotele rezygnują z jajek „trójek”

Zdrowe żywienie

Decyzje dyskontów i niektórych sieci handlowych a nawet hoteli w sprawie wycofania ze sprzedaży jajek „trójek”, to dowód na to, że w grupie siła i że to my, konsumenci mamy głos i moc sprawczą, by zmieniać świat. Powoli, mozolnie ale zmieniać. Sukces zawdzięczamy organizacjom prozwierzęcym, należącym do światowej koalicji Open Wings Alliance, m.in. Stowarzyszeniu Otwarte Klatki, które od kilku lat prowadzi kampanię „Jak one to znoszą?” i negocjuje z dużymi sieciami handlowymi. Takie decyzje przekładają się za jednym zamachem na tysiące placówek!

Silny, światowy trend rezygnacji z używania i sprzedawania jajek trójek dotarł do Polski. Już niedługo w żadnym dyskoncie, nie będzie można kupić jajek pochodzących z chowu klatkowego. To milowy krok do poprawy warunków życia kur niosek w Polsce i na świecie.

Wszystkie dyskonty w Polsce wycofują ze sprzedaży „trójki”

Pierwsza sieć, Aldi (około 100 sklepów w Polsce) zadeklarowała rezygnację z „trójek” w połowie 2016 r., potem dołączyły kolejne dyskonty: Lidl, Netto, Kaufland i niedawno Biedronka.

Lidl (około 600 sklepów w Polsce) ogłosił, że jajka z chowu klatkowego, a także wszystkie inne produkty zawierające takie jajka w swoim składzie, znikną z półek do 2025 r. w następujących krajach: Polska, Bułgaria, Chorwacja, Litwa, Rumunia, Słowacja i Czechy. Już teraz nie kupimy „trójek” w Lidlu w: Niemczech, Holandii, Austrii, Belgii, Finlandii, Danii, Szwajcarii i Szwecji.

W niemieckim Kauflandzie już od siedmiu lat nie dostaniemy jajek z hodowli klatkowej. W ubiegłym roku Kaufland ogłosił ich wycofanie do 2025 r. również w Polsce, Czechach, Słowacji, Rumunii, Bułgarii oraz Chorwacji.

Jeronimo Martins, czyli właściciel największej sieci sklepów w Polsce Biedronka, niedawno również oficjalnie zapowiedział wycofanie jajek z chowu klatkowego do 2025 r., w wyniku rozmów prowadzonych ze Stowarzyszeniem Otwarte Klatki.

Wybierz jaja od szczęśliwych kur

Za dyskontami również markety i hotele

W ślad za dyskontami idą również markety. Sieć Carrefour,  chcąc promować zrównoważone praktyki produkcji, już zapowiedziała wycofanie jaj „trójek”.  Sklepy Carrefour wycofają jaja z chowu klatkowego pod marką własną do 2020 r., a od pozostałych producentów do 2025 r.
Włączają się też sieci hoteli, na przykład Intercontinental i Accor, do której należą Mercure i Orbis, które zamierzają całkowicie zrezygnować z trójek do 2020 r.

Świadomość konsumentów odnośnie chowu klatkowego wzrasta, wiemy, że kury w klatkach mają za mało miejsca, że cierpią, że nie chodzą po trawie i nie widzą słońca, że są eksploatowane. Mamy wybór i nie chcemy kupować jaj z okrutnego chowu klatkowego.

Oznaczenia na jajkach – co oznaczają numery na jajkach

Dla przypomnienia:

0 – chów ekologiczny, kury żyją w naturalnych warunkach, mają dostęp zarówno do kurnika jak i wolnego wybiegu, są karmione ekologiczną paszą, mogą kąpać się w piasku, grzebać pazurem i wygrzewać się w słońcu

1 – chów wolnowybiegowy, kury siedzą w kurniku (tak jak w chowie ściółkowym), ale mają dostęp do wybiegu

2 – chów ściółkowy (intensywny), kury są zamknięte w kurniku

3 – chów klatkowy (intensywny), kury siedzą całe życie stłoczone w klatkach, nie widzą słońca ani trawy. Nieetyczny sposób hodowli, zabroniony w wielu krajach UE

jaja nieoznakowane – pochodzące z gospodarstw, gdzie hoduje się do 50 kur

Zamów jaja od kur z wolnego wybiegu

Podziel się
  •  
  •  
  •  
  •  

Ilość komentarzy: 2 - dołącz do dyskusji

  1. Monika pisze:

    Do 2025 roku – śmiech na sali ?

  2. Dorota pisze:

    No niech wycofują mi się podoba osobiście że chociaż podjęli jakąkolwiek inicjatywę w tym kierunku. Ja popieram tą akcje ale mogli by to przyspieszyć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *